Krzesimir Dębski


Krzesimir Marcin Dębski, urodzony 26 października 1953 roku w Wałbrzychu, jest wybitnym polskim kompozytorem, który specjalizuje się zarówno w muzyce współczesnej, jak i filmowej. Jego artystyczna działalność obejmuje również grę na skrzypcach jazzowych oraz dyrygenturę. Dębski to także profesor sztuki oraz lider cenionego zespołu jazzowego String Connection.

Jego edukację muzyczną rozpoczął w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Andrzeja Koszewskiego. Również dyrygenturę kształcił pod okiem wybitnego Witolda Krzemieńskiego.

Jego twórczość obejmuje szeroki repertuar, a utwory Dębskiego znalazły się w repertuarze wielu znanych artystów. Wśród wykonawców, którzy nagrali jego piosenki, można wymienić takich artystów jak: Krzysztof Antkowiak, Artur Gadowski, Edyta Górniak, Anna Jurksztowicz, Kayah, Beata Kozidrak, Grażyna Łobaszewska, Ryszard Rynkowski, Stanisław Sojka, Zdzisława Sośnicka, Mieczysław Szcześniak, Natasza Urbańska, oraz Borys Szyc.

Pochodzenie

Dziadek Krzesimira Dębskiego, Leopold Dębski, był osobą pochodzącą z drobnej szlachty, należącej do herbu Radwan. Urodził się w Kołomyi, gdzie jego familia doświadczyła ciężkich represji po powstaniu styczniowym. W trakcie I wojny światowej, pełniąc funkcję lekarza w szpitalu we Włodzimierzu Poleskim, poznał Ukrainkę Anisję Czemierkin, która miała korzenie kozackie. Po zakończeniu wojny, małżeństwo Dębskich osiedliło się we Lwowie, gdzie przywitało na świecie dwóch synów: Jerzego i Włodzimierza Sławosza. W latach trzydziestych XX wieku rodzina przeprowadziła się do Kisielina w dawnym województwie wołyńskim, a Leopold kontynuował pracę jako lekarz, często oferując pomoc ubogim mieszkańcom bez opłat.

Rodzice Krzesimira, Aniela Sławińska i Włodzimierz Sławosz Dębski, zdecydowali się na zaręczyny w dramatycznym okresie obrony kościoła w Kisielinie, kiedy to stawiali opór atakom nacjonalistów ukraińskich z UPA. Po tym tragicznym wydarzeniu, rodzina przez kilka dni ukrywała się u swoich zaprzyjaźnionych ukraińskich sąsiadów. Po powrocie do Kisielina, dziadkowie Krzesimira zostali porwani przez bojówkę UPA i zamordowani. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Włodzimierz Dębski, ojciec kompozytora, prowadził prywatne śledztwo w sprawie okoliczności zaginięcia swoich rodziców. Tylko po jego śmierci, Krzesimir dowiedział się, że jego dziadków zamordował szkolny kolega jego ojca, który rzekomo pomagał w prowadzeniu poszukiwań. Ten człowiek odszedł z tego świata wkrótce po tym, jak jego rola została ujawniona.

Włodzimierz Dębski, ojciec Krzesimira, był utalentowanym pianistą. Z opowieści syna wynika, że wielokrotnie bywał zapraszany przez niemieckiego oficera do jego rezydencji, aby wspólnie grać na cztery ręce fragmenty Symfonii Beethovena. Mimo odniesionych ran i amputacji nogi, Włodzimierz zgłosił się do służby w 27. Wołyńskiej Dywizji Armii Krajowej, częściowo uczestnicząc w jej całym szlaku bojowym. Również Aniela przyłączyła się do dywizji, aczkolwiek małżeństwo spotkało się ponownie dopiero po wojnie w Zamościu, gdzie zorganizowali swoje życie, wstępując w związek małżeński i osiedlając się w pobliskim rejonie Wałbrzycha.

Przebieg kariery zawodowej

W trakcie swojej edukacji w szkole średniej Krzesimir Dębski rozwijał swoje umiejętności muzyczne, grając w lokalnych zespołach amatorskich, takich jak The Hazards i Maszyna Rytmu. Jego debiut miał miejsce w 1973 roku na Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu, przyciągając uwagę swoimi zdolnościami.

W 1976 roku, na festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu, Dębski zadebiutował jako jazzowy skrzypek w zespole Warsztat, zdobywając czwarte miejsce. Rok później, jego zespół zajął już trzecią lokatę, a on sam uplasował się na drugiej pozycji w kategorii nagród indywidualnych. W 1979 roku Krzesimir postanowił opuścić Warsztat, po czym rozpoczął współpracę z kabaretem Tey, zespołem jazzowym Kazimierza Jonkisza oraz orkiestrami – Zbigniewa Górnego oraz Orkiestrą Ósmego Dnia.

Od 1980 roku, jako lider jazzowego zespołu String Connection, Dębski koncertował w 25 krajach, w tym niemal całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Jego zespół brał udział w licznych festiwalach jazzowych, takich jak te w Baden-Baden, Paryżu, Hadze, Helsinkach, Berlinie, Montrealu, Reno, Norymberdze, Bilbao i Budapeszcie, a także na Jazz Jamboree w Warszawie. Działał równocześnie jako solista, zdobywając szereg prestiżowych nagród, w tym pierwszą nagrodę Światowego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii w 1983 roku oraz Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego w 1985 roku.

W latach 80. systematycznie zdobywał tytuł „Najlepszego Skrzypka, Kompozytora, Aranżera Roku” w ankietach magazynu „Jazz Forum”. W 1985 roku znalazł się wśród dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych według amerykańskiego pisma Down Beat. Dębski zyskał również wiele nagród w różnych konkursach radiowych oraz płytowych. Brał udział w festiwalach w takich miastach jak Reno, Paryż, Norymberga, Helsinki, Haga, Montreal, Kongsberg i Baden-Baden. W ciągu swojej kariery nagrał kilkanaście płyt, będąc autorem własnych kompozycji, i współpracował z uznanymi światowymi artystami, takimi jak Tony Lakatosem i Charles Tolliver.

Od 1988 roku przeorientował swoją karierę na kompozycję i aranżację, tworząc muzykę wykorzystującą różnorodne wpływy i trendy ze współczesnej muzyki. W ostatnich latach stworzył ponad 50 utworów symfonicznych i kameralnych, w tym operę, cztery oratoria oraz 11 koncertów instrumentalnych. Jest laureatem wielu kolejnych konkursów kompozytorskich, w tym z okazji 25-lecia Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna”, a także nagród takich jak Kanadyjskiej Akademii Filmowej „Genie Award ’88” oraz nagrody premiera za Twórczość dla Dzieci. Ponadto, nagrywał audycje dla stacji radiowych w Warszawie, Opolu, Szczecinie, Malmö, San Francisco i Oslo, a także w Baden-Baden.

Dębski współpracował także z autorem tekstów piosenek Jackiem Cyganem, co przyczyniło się do rozwoju jego twórczości muzycznej. W przeszłości pełnił również funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i prowadził letnie kursy muzyczne w takich miejscach jak Ankara, Darmstadt i San Diego. Poza tym, komponował muzykę filmową, teatralną oraz eksperymentalną, skomponował ponad 40 utworów symfonicznych i kameralnych oraz utwory do 50 filmów fabularnych i telewizyjnych, a także do 35 sztuk teatralnych i dla dzieci. Jest również autorem ponad 100 piosenek.

Założył działalność dyrygencką, przygotowując nagrania m.in. dla Sony Classical Records, a także prowadził koncerty z udziałem wybitnych artystów międzynarodowych, takich jak José Carreras, Ewa Małas-Godlewska, Nigel Kennedy, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean-Luc Ponty, Mark O’Connor, John Blake, Alberto Iglesias czy José Cura. Film Andrzeja Maleszki – Maszyna zmian, w której wykorzystano muzykę Dębskiego, otrzymał nominację do Emmy Award ’98.

W 2000 roku otrzymał nagrodę Fryderyk za kompozytora roku oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej – Philip Award za muzykę do filmu „Ogniem i mieczem”. Rok później zdobył nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Grecji za muzykę do „W pustyni i w puszczy”. W 2010 roku został odznaczony Orderem Ecce Homo, honorem przyznawanym przez Kapitułę tego odznaczenia, za jego wysiłki w muzycznym opisywaniu życia. W 2017 roku uhonorowano go medalem Pro Patria za szczególne zasługi dla tradycji niepodległościowej, a 26 maja 2024 roku odebrał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Do czerwca 2023 roku prowadził klasę kompozycji i aranżacji w swojej Alma Mater – Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2020 roku uzyskał tytuł profesora sztuki, co stanowi zwieńczenie jego bogatej kariery w muzyce.

Nagrody

Indywidualne

W uznaniu swoich znakomitych osiągnięć, Krzesimir Dębski zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, które świadczą o jego talencie i wpływie w świecie muzyki. W 1977 roku zajął drugie miejsce na Studenckim Festiwalu Jazzowym Jazz nad Odrą odbywającym się we Wrocławiu. Rok później, w 1978, został uhonorowany nagrodą specjalną na tym samym festiwalu. W latach 1983 do 1988 zbierał tytuły muzyka, kompozytora i aranżera roku w ankietach renomowanego czasopisma „Jazz Forum”, co dodatkowo podkreśla jego uznanie w środowisku jazzowym.

W 1985 roku Krzesimir otrzymał Nagrodę Ministerstwa Kultury i Sztuki im. S. Wyspiańskiego, a także pierwszą nagrodę na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu za piosenkę „Diamentowy kolczyk”.

Rok 1986 przyniósł mu jeszcze większe uznanie, gdy został uznany przez krytyków amerykańskiego pisma „Down Beat” za jednego z dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych na świecie. Tego samego roku zdobył również pierwszą nagrodę na Poznańskiej Wiośnie Muzycznej oraz władzę dodatkowe wyróżnienie w konkursie kompozytorskim za muzykę do spektaklu „Wielkoludy”.

Kolejne lata były równie owocne. W 1987 Krzesimir otrzymał tytuł aranżera roku w ankiecie czytelników „Jazz Forum”, a w 1988 roku zdobył drugie i wyróżnienie na KFPP w Opolu za utwory „Będzie tak, jak jest” oraz „Zakazany owoc”. W 1988 roku odebrał również Genie Award od Kanadyjskiej Akademii Filmowej.

Przez lata Dębski wzbogacał swoje osiągnięcia, zdobywając nagrody i wyróżnienia za muzykę do filmów i spektakli, w tym Nagrodę Prezesa Rady Ministrów w 1989 roku oraz Nagrodę „Fryderyk” za „Kompozytora roku” w 2000. W 2004 roku został uhonorowany Złotą Kaczką za muzykę do filmu i serialu „Stara baśń”, a w 2010 otrzymał Order „Ecce Homo” za swoje osiągnięcia w opisywaniu życia muzyką.

W ciągu lat Dębski zgromadził nieprzeciętną liczbę nagród, w tym nagrodę „Master of Cinemagic” w 2011 i Grand Prix II Zamojskiego Festiwalu Filmowego w 2014 roku. Jego talent doceniany był także na arenie międzynarodowej, co owocowało honorami takimi jak Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Nagroda Artystyczna Miasta Poznania w 2023 roku. Najnowsze osiągnięcia obejmują m.in. Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w 2024.

Zespołowe

Ponadto, Dębski był również członkiem zespołów muzycznych, z którymi miał okazję zdobywać nagrody. W 1976 roku zespół „Warsztat” zdobył IV nagrodę na Studenckim Festiwalu Jazzowym Jazz nad Odrą. Następnie w 1977 roku grupa ta znalazła się na III miejscu podczas tego samego festiwalu. W 1978 roku „Orkiestra Ósmego Dnia” została wyróżniona na festiwalu Jazz nad Odrą, co wskazuje na wszechstronność i umiejętności współpracy w projektach muzycznych.

Jednak najbardziej znaczącym osiągnięciem Dębskiego na scenie zespołowej była pierwsza nagroda przyznana zespołowi „String Connection” podczas Ogólnoświatowego Konkursu Jazzowego w 1983 roku w Hoeillart w Belgii. Jego wkład w muzykę zespołową również przyczynił się do wielu sukcesów i uznania w międzynarodowym środowisku muzycznym.

Kompozycje

Muzyka orkiestrowa

Twórczość Krzesimira Dębskiego w dziedzinie muzyki orkiestrowej jest niezwykle bogata i różnorodna. Jego prace z lat 1980-tych zawierają takie dzieła jak:

  • 1980 – Cantabile h moll [wersja I] na orkiestrę smyczkową,
  • 1980 – Cantabile h moll [wersja II] na flet, klarnet i orkiestrę smyczkową,
  • 1980 – Cantabile h moll [wersja III] na skrzypce i big-band,
  • 1985 – Musica per archi – na orkiestrę smyczkową,
  • 1990 – Passacaglia Improvisazioni – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1990 – Synchromie – Dance Fantasy – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1990 – Three Forms – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1992 – Moment Musical – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1993 – Toccata – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1993 – Concertino na orkiestrę,
  • 1993 – Sinfonietta – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1994 – Country in E [wersja I] na orkiestrę symfoniczną,
  • 1995 – Preludium – Interludium – Postludium – na orkiestrę smyczkową,
  • 1995 – Bulgarian Country na orkiestrę symfoniczną,
  • 1996 – Zyklus – na orkiestrę symfoniczną,
  • 1996 – Tempi concertati – na orkiestrę smyczkową,
  • 1997 – London in Cracow na orkiestrę symfoniczną,
  • 1999 – Opel Fantasy na orkiestrę symfoniczną,
  • 2000 – Musica da camera na orkiestrę smyczkową,
  • 2000 – Taniec huculski na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną,
  • 2000 – Taniec huculski [wersja II] na klarnet i orkiestrę symfoniczną,
  • 2001 – Musica Dominicana – na orkiestrę dętą,
  • 2003 – Dances of Poland na orkiestrę,
  • 2003 – Trojak Jubileuszowy na orkiestrę symfoniczną,
  • 2007 – Autumnity – na orkiestrę symfoniczną,
  • 2008 – Muzyka na Powstanie Wielkopolskie na orkiestrę dętą i zespół perkusyjny,
  • 2009 – Taniec huculski na orkiestrę,
  • 2011 – Sarabanda con episodi na orkiestrę,
  • 2012 – Bassophilia na gitarę basową i orkiestrę,
  • 2012 – Concerto piccolo na orkiestrę smyczkową,
  • 2012 – Dark Side of Venus na orkiestrę,
  • 2013 – Power of Winds na symfoniczną orkiestrę dętą,
  • 2014 – Wariacje na temat K. Dębskiego na orkiestrę symfoniczną,
  • 2016 – For Symphony na orkiestrę symfoniczną,
  • 2017 – Polonaise D-minor na orkiestrę symfoniczną,
  • 2017 – Dziewczyny ze Lwowa – na multipercussion i smyczki,
  • 2018 – Zielona Irlandia -taniec symfoniczny,
  • 2021 – Papricoso stettinese della una Villa – na orkiestrę smyczkową,
  • 2021 – Impressionie per percussione – na orkiestrę perkusyjną,
  • 2023 – Bojan Duke of Dingac – na orkiestrę symfoniczną.

Kompozycje na instrumenty solowe i orkiestrę

Kompozytor ten nie ograniczał się jedynie do muzyki orkiestrowej, a jego utwory na instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry cieszą się również dużym uznaniem:

  • 1978 – Fantazja – na organy i orkiestrę symfoniczną,
  • 1990 – Impromptu – na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę symfoniczną,
  • 1990 – Solo, duo, trio e orchestra – na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę symfoniczną,
  • 1990 – Koncert na skrzypce i orkiestrę nr 1,
  • 1990 – Koncert skrzypcowy nr 1,
  • 1990 – Concertino na skrzypce i orkiestrę,
  • 1991 – Koncert fortepianowy nr 1 [Czeczeński],
  • 1992 – Sentimental déjà vu [wersja I] na kwartet smyczkowy,
  • 1992 – Sentimental déjà vu [wersja II] na orkiestrę smyczkową,
  • 1995 – Preludium – Interludium – Postludium na orkiestrę smyczkową,
  • 1995 – Concerto per corno e orchestra,
  • 1995 – Koncert fortepianowy nr 2,
  • 1995 – Solo, Duo, Trio na skrzypce, wiolonczele, fortepian i orkiestrę symfoniczną,
  • 1997 – Concerto per flauto dolce nr 1 – na flet i orkiestrę smyczkową,
  • 1997 – Pieśń Heleny na skrzypce i orkiestrę symfoniczną,
  • 1998 – Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową,
  • 1998 – Koncert na flet i orkiestrę,
  • 1998 – Koncert fletowy nr 2,
  • 1998 – Koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną nr 2,
  • 1999 – Koncert podwójny – na skrzypce, altówkę i orkiestrę symfoniczną (na 2 Stradivariusy),
  • 1999 – Double Concerto na skrzypce, altówkę i orkiestrę symfoniczną,
  • 2000 – Notturno – na skrzypce, altówkę i orkiestrę symfoniczną,
  • 2000 – Landscape – klarnet i orkiestrę symfoniczną,
  • 2000 – Quasi una fantasia – na skrzypce i orkiestrę smyczkową,
  • 2001 – W góry idziemy po życie – na róg alpejski i orkiestrę,
  • 2002 – Sounds from Serengeti – na skrzypce, obój i orkiestrę smyczkową,
  • 2004 – New Romantic Expectations na skrzypce i orkiestrę smyczkową,
  • 2004 – New Romantic Temptations na skrzypce i orkiestrę smyczkową,
  • 2004 – Quasi una fantasia na skrzypce i orkiestrę smyczkową,
  • 2004 – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną,
  • 2005 – Solemn Concerto na trąbkę, organy i orkiestrę symfoniczną,
  • 2005 – Q + O – na kwartet smyczkowy i orkiestrę symfoniczną,
  • 2006 – Capriccio per cello solo,
  • 2007 – Autumnity na orkiestrę symfoniczną,
  • 2007 – Koncert na trzy klarnety i orkiestrę,
  • 2008 – New Romantic Temptation na saksofon tenorowy i smyczki,
  • 2008 – Koncert jazzowy na skrzypce i orkiestrę,
  • 2009 – Quandtophonie na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną,
  • 2009 – Stories for Double Bass & Orchestra na kontrabas i orkiestrę symfoniczną,
  • 2009 – Dos lid far jidisze fidl na skrzypce i orkiestrę smyczkową,
  • 2012 – Musicophilia na akordeon i smyczki,
  • 2013 – Concerto for Sax na saksofon i orkiestrę,
  • 2013 – Passacaglia per pianoforte & orchestra,
  • 2013 – New Miami Sound na orkiestrę,
  • 2014 – Back in Kat na symfoniczną orkiestrę dętą,
  • 2014 – Koncert na gitarę i orkiestrę,
  • 2015 – Oxygenical Sounds Piano Concerto nr. 3,
  • 2016 – Musicophilia II na akordeon i orkiestrę,
  • 2017 – Musicophillia III na akordeon i orkiestrę,
  • 2018 – Jazz Concerto na skrzypce i orkiestrę.

Kompozycje wokalno-instrumentalne

W dziełach wokalno-instrumentalnych Dębski łączy muzykowanie z tekstem, przekształcając emocje w piękne melodie. Oto kilka przykładów z jego twórczości:

  • 1988 – Oratorium Pie Jesu Domine – na sopran, tenor, chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 1988 – Missa puerorum – na chór chłopięcy, obój, klarnet, fagot, organy, perkusję i orkiestrę smyczkową,
  • 1988 – Missa brevis – na chór chłopięcy, obój, klarnet, fagot i organy,
  • 1989 – Psalmodia Paratum cor meum Deus – na chór mieszany a cappella,
  • 1990 – Laudate Dominum – na chór żeński, obój, klarnet, fagot i organy,
  • 1990 – Laudate Dominum na chór chłopięcy,
  • 1992 – Laudate Dominum na chór żeński, obój, klarnet, fagot i organy (lub smyczki),
  • 1993 – Biografioły [do poezji Stanisława Barańczaka] – na 6 głosów męskich,
  • 1994 – Kantata e sonata na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 1995 – Kantata o Świętym Zygmuncie – na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 1996 – Poemat o mieście Lublinie, oratorium na sopran, tenor, recytatora, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 1997 – 7 Pieśni do poezji Wisławy Szymborskiej – na sopran, tenor, chór żeński i orkiestrę symfoniczną,
  • 1999–2001 – Quo Vadis Oratorio,
  • 2000 – Misterium [wersja II] na sopran solo, 2 recytatorów, chór mieszany i orkiestrę,
  • 2002 – Symfonia nr 1 „Nihil Homine Mirabilius” na mezzosopran solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 2003 – Symfonia nr 2 „Ver Redit” na sopran solo, baryton solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 2003 – Taniec Sudecki na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany,
  • 2003 – Kujawiak Pomorski na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany,
  • 2006 – Formy – na głosy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 2006 – Ave Maria na głos i orkiestrę symfoniczną,
  • 2007 – Psalm nr 1 do poezji Czesława Miłosza – na chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2007 – Lux Aeterna – trzy pieśni na chór mieszany a cappella,
  • 2008 – Oratorium Kres Kresów na sopran, chór mieszany i orkiestrę,
  • 2008 – Cosmopolis na chór mieszany i orkiestrę,
  • 2009 – INTOIBO AD ALTARE DEI na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną,
  • 2009 – Litania Wołyńska,
  • 2009 – EXXLESIASTICUS XXX na sopran, chór mieszany i orkiestrę,
  • 2010 – Rhythmi Urbani na chór i orkiestrę, dzieło napisane na zamówienie miasta Szczecinek z okazji 700-lecia,
  • 2017 – Misterium na głos solo, chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2017 – Witkacego Portrety Kobiet na głos solo, chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2018 – Akatyst na chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2019 – Bogurodzica na chór i orkiestrę,
  • 2019 – Vanitas głos solo i orkiestrę na chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2019 – Śpiewy historyczne wg. J. Niemcewicza,
  • 2020 – Oratorium Wieluńskie na chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2021 – Exegi monumentum na chór i orkiestrę symfoniczną,
  • 2022 – Symfonia „Kadisz 1942” na głos solo i orkiestrę symfoniczną.

Muzyka teatralna i baletowa

W twórczości Krzesimira Dębskiego można znaleźć wiele znakomitych dzieł związanych z teatrem i baletem. Jego życie artystyczne obfituje w różnorodne realizacje, które dobrze oddają jego umiejętności i wszechstronność. Oto przykłady spektakli, które stanowią znaczące osiągnięcia w jego dorobku:

  • 1995 – Ballada o Kasi i drzewie, reż. Andrzej Maleszka,
  • 1995 – Pułapka, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1986 – Wielkoludy, reż. Andrzej Maleszka,
  • 1987 – Party Ballet na taśmę, reż. Mirosław Różalski,
  • 1988 – Igraszki kobiet, reż. Stefan Szaciłowski,
  • 1988 – Balladyna, reż. Jan Machulski,
  • 1991 – Historia o ptaku Cis, reż. Witold Mazurkiewicz,
  • 1991 – Mama-Nic, reż. Andrzej Maleszka,
  • 1992 – Burza w teatrze Gogo, reż. Maciej Korwin,
  • 1992 – Album z tego świata, reż. Ewa Wycichowska,
  • 1993 – Ptaki, czyli kosmiczne jajo, reż. Czesław Sieńko,
  • 1993 – Ramdam gadające lustro, reż. Jerzy Moszkowicz,
  • 1993 – Płatonow, reż. Jerzy Jarocki,
  • 1994 – Teatr niekonsekwencji, reż. Waldemar Modestowicz,
  • 1996 – Gapcio, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1996 – Płatonow – Akt pominięty, reż. Jerzy Jarocki,
  • 1996 – Gimpel Głupek, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1996 – pastorałka, reż. Jarosław Kilian,
  • 1997 – O krasnoludkach i o sierotce Marysi, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1997, 1999 – Rycerz niezłomny, reż. Maciej Wojtyszko,
  • 1997 – Piaskowy zegar, reż. Beata Wrzosek,
  • 1997 – Ewa Hitler pali Camele, reż. Jacek Koprowicz,
  • 1997, 2003 – Śleboda, czyli powaby życia, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1998 – Kosmos, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1998 – Drzewo, reż. Izabella Cywińska,
  • 1998, 2001 – Pan Plamka i jego kot, reż. Dariusz Miłkowski,
  • 1998 – Mruczanki Kubusia Puchatka, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1998, 2003 – Sen nocy letniej, reż. Jarosław Kilian,
  • 1998 – Ubu Król, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1998 – Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1998 – Wspólny pokój, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1998 – Kłopoty Kacperka, reż. Jarosław Kilian,
  • 1999 – Słowicza wyspa, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1999 – Medyk mimo chęci, reż. Krzysztof Zalewski,
  • 1999 – Kubuś Puchatek, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1999 – Kurs mistrzowski, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1999 – Igraszki z diabłem, reż. Jarosław Kilian,
  • 1999 – Jasiek, reż. Andrzej Maleszka,
  • 1999, 2004 – Ślub, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1999 – Towarzysz podróży, reż. Wojciech Wieczorkiewicz,
  • 1999 – Żelazna konstrukcja, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 1999 – Operetka, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2000 – Księżniczka na ziarnku grochu, reż. Joanna Łupinowicz,
  • 2000 – Makbet, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2000 – Panienka z Tacny, reż. Bogdan Augustyniak,
  • 2000 – Super Mozart, reż. Jacek Sylwin,
  • 2000 – Król Edyp, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2000 – La dolce vita, reż. Zofia Rudnicka,
  • 2000 – Dzikie łabędzie, reż. Stanisław Ochmański,
  • 2001 – Play Strindberg, reż. Andrzej Łapicki,
  • 2001 – Detektyw, pies Bobi i lustro, reż. Joanna Łupinowicz,
  • 2001 – Ferdydurke, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2002 – Oni, reż. Lech Chojnacki,
  • 2003 – Przerżnąć sprawę, reż. Marek Wortman,
  • 2003 – Hulajgęba, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2003 – Tańce Rzeczpospolitej, muzyka baletowa, reż. Ewa Głowacka, Zofia Rudnicka,
  • 2003 – Rudolf Valentino, reż. Zofia Rudnicka,
  • 2004 – Trans-Atlantyk, reż. Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz,
  • 2005 – Mimo wszystko, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2005 – Parady, reż. Krzysztof Zalewski,
  • 2006 – Wujaszek Wania, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2007 – Hamlet, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2008 – Zdarzyło się w Jeruzalem, reż. Elżbieta Szlufik – Pańtak,
  • 2008 – Pornografia, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2008 – Proces, reż. Waldemar Śmigasiewicz,
  • 2011 – Kaprys Łazarza, reż. Janusz Zaorski.

Teatr Telewizji

  • 1989 – Raz swawolny Tadeuszek, reż. Aleksander Czekanowski,
  • 1990 – Jan Maciej Karol Wścieklica, reż. Jacek Bunsch,
  • 1993 – Gyubal Wahazar, reż. Jacek Bunsch,
  • 1994 – Tośka, reż. Andrzej Maleszka,
  • 1995 – Łowca jasnowidzów, reż. Jacek Koprowicz,
  • 1995 – Ramdam, reż. Jerzy Moszkowicz,
  • 1996 – U progu jesieni, reż. Jacek Koprowicz,
  • 1997 – Mistrz, reż. Agnieszka Lipiec – Wróblewska,
  • 1997 – Piękno, reż. Izabella Cywińska,
  • 1998 – Dama od Maxima, reż. Janusz Józefowicz,
  • 1998 – Drzewo, reż. Izabella Cywińska,
  • 1998 – Płatonow – Akt pominięty, reż. Jerzy Jarocki,
  • 1998 – Yes, panie McLuhan, reż. Olaf Lubaszenko.

Oprócz teatru, Krzesimir Dębski próbował również swoich sił w musicalach. Przykłady jego pracy w tej dziedzinie obejmują:

  • 1987 – Bunt komputerów, musical dla dzieci, reż. Wojciech Kępczyński,
  • 1988 – Opowieść o Ptaku Cis, wg J. Kulmowej, musical dla dzieci, reż. Witold Mazurkiewicz,
  • 2004 – Dzieje grzechu, reż. Anna Kękuś-Poks,
  • 2012 – Nie ma Solidarności bez Miłości, reż. Maciej Wojtyszko, Adam Wojtyszko,
  • 2015 – Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Maciej i Adam Wojtyszko,
  • 2015 – Dzieje Grzechu, musical na motywach S. Żeromskiego, reż. Anna Kękuś-Poks,
  • 2017 – Trzej muszkieterowie, reż. Konrad Imiela,
  • 2018 – Przerwana cisza, reż. Michał Znaniecki.

Warto również wspomnieć o jego dorobku operowym, z którego warto szczególnie wyróżnić:

  • 2020 – Hiob, reż. Tomasz Cyz.

Filmografia

Kompozytor

Filmy pełnometrażowe

  • 1985 – Medium,
  • 1985 – Potrzask,
  • 1986 – Pokój dziecinny,
  • 1986 – Cudowne dziecko,
  • 1987 – Kingsajz,
  • 1987 – Opowieść Harleya,
  • 1988 – Alechemik,
  • 1988 – Złodziej,
  • 1989 – Deja vu,
  • 1990 – Janka,
  • 1990 – Mów mi Rockefeller,
  • 1991 – Skarga,
  • 1991 – V.I.P.,
  • 1992 – Szwadron,
  • 1993 – Człowiek z…,
  • 1993 – Goodbye Rockefeller,
  • 1993 – Koloss,
  • 1993 – Motyw cienia,
  • 1994 – Oczy niebieskie,
  • 1996 – Autoportret z kochanką,
  • 1996 – Matka swojej matki,
  • 1997 – Ciemna strona Wenus,
  • 1997 – Kochaj i rób co chcesz,
  • 1997 – Prostytutki,
  • 1997 – Washington Square (Plac Waszyngtona),
  • 1998 – Sto minut wakacji,
  • 1999 – Gwiazdka w Złotopolicach,
  • 1999 – Ogniem i mieczem,
  • 1999 – …gdzie mój starszy syn Kain (dokument),
  • 2000 – Koniec świata u Nowaków,
  • 2000 – Król sokołów,
  • 2001 – Pieniądze to nie wszystko,
  • 2001 – Stacja,
  • 2001 – Tam i z powrotem,
  • 2001 – W pustyni i w puszczy,
  • 2002 – Sfora: Bez litości,
  • 2002 – Co kryje kurz… (dokument),
  • 2003 – Polisz kicz projekt,
  • 2003 – Stara baśń – kiedy słońce było bogiem,
  • 2003 – Oczyszczenie (dokument),
  • 2006 – Szatan z VII klasy,
  • 2007 – Magiczne drzewo,
  • 2009 – Ranczo Wilkowyje,
  • 2007 – Białoruski walc (dokument),
  • 2011 – 1920 Bitwa warszawska,
  • 2012 – Sztos 2.

Seriale

  • 1988 – Alchemik Sendivius,
  • 1990 – Janka,
  • 1992 – Aby do świtu…,
  • 1992 – Mama – nic,
  • 1992 – Żegnaj Rockefeller,
  • 1993−1994 – Bank nie z tej ziemi,
  • 1993 – Jacek,
  • 1995 – Maszyna zmian,
  • 1995, 1998 – Matki, żony i kochanki,
  • 1996 – Maszyna zmian. Nowe przygody,
  • 1996 – Tajemnica Sagali,
  • 1997–2008 – Złotopolscy,
  • 1998 – Gwiezdny pirat,
  • 1999 – Sto minut wakacji,
  • 1999–2000 – Czułość i kłamstwa,
  • 1999-2008 – Na dobre i na złe,
  • 1999 – Palce lizać,
  • 2000 – Ogniem i mieczem,
  • 2001 – W pustyni i w puszczy,
  • 2001 – Więzy krwi,
  • 2002 – Sfora,
  • 2003–2006 – Magiczne drzewo,
  • 2003-2008 – Na Wspólnej,
  • 2004 – Stara baśń,
  • 2006–2016 – Ranczo,
  • 2006 – Szatan z VII klasy.

Filmy krótkometrażowe

  • 1983 – Urodził się motyl,
  • 1984 – Stomp,
  • 1986 – XYZ,
  • 1988 – Sposób na Piotrusia,
  • 1993 – Jakub,
  • 1994 – Przestrzeń Krzesimira…,
  • 1997 – Polowanie.

Filmy animowane

  • 1985 – Dalej… dalej,
  • 1985 – Zwykła podróż,
  • 1986 – Wnętrze,
  • 1999 – O zabawkach dla dzieci z cyklu Czternaście bajek z Królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego.

Dyrygent

Filmy pełnometrażowe

  • 1985 – Medium,
  • 1986 – Cudowne dziecko,
  • 1987 – Kingsajz,
  • 1989 – Deja vu,
  • 1990 – Janka,
  • 1991 – 30 Door Key,
  • 1991 – Dziecko szczęścia,
  • 1991 – Papierowe małżeństwo,
  • 1992 – Szwadron,
  • 1992 – Białe małżeństwo,
  • 1992 – Le violeur impuni (Sprawa kobiet),
  • 1993 – Człowiek z…,
  • 1993 – Goodbye Rockefeller,
  • 1994 – Oczy niebieskie,
  • 1995 – Awantura o Basię,
  • 1995 – Kidnapped,
  • 1995 – Całkowite zaćmienie (Total Eclipse),
  • 1995 – The Choir,
  • 1996 – Autoportret z kochanką,
  • 1996 – Bliss,
  • 1996 – Matka swojej matki,
  • 1996 – True Blue (Zbuntowana załoga),
  • 1997 – Ciemna strona Wenus,
  • 1997 – Prostytutki,
  • 1999 – Gwiazdka w Złotopolicach,
  • 1999 – Ogniem i mieczem,
  • 2000 – Król sokołów,
  • 2001 – Pieniądze to nie wszystko,
  • 2001 – Stacja,
  • 2001 – Tam i z powrotem,
  • 2001 – W pustyni i w puszczy,
  • 2002 – Bez litości,
  • 2003 – Polisz kicz projekt,
  • 2003 – Stara baśń,
  • 2007 – Ranczo Wilkowyje.

Seriale

  • 1990 – Janka,
  • 1992 – Żegnaj Rockefeller,
  • 1993 – Wow,
  • 1996 – Awantura o Basię,
  • 1996 – Maszyna zmian. Nowe przygody,
  • 1997–2008 – Złotopolscy,
  • 2000 – Ogniem i mieczem,
  • 2002 – Sfora,
  • 2003–2006 – Magiczne drzewo,
  • 2004 – Stara baśń,
  • 2006–2008 – Ranczo,
  • 2006 – Szatan z VII klasy.

Piosenki

  • Będzie tak, jak jest,
  • Czas nas uczy pogody,
  • Diamentowy kolczyk,
  • Dumka na dwa serca (piosenka promująca film Ogniem i mieczem),
  • Mały biznes (piosenka z filmu Mów mi Rockefeller),
  • Matki, żony i kochanki (piosenka z serialu),
  • Mrok,
  • Muszelko, ratuj mnie,
  • Na dobre i na złe (piosenka z serialu),
  • Nie od razu raj (piosenka z serialu Sfora),
  • Przyjaciel wie…,
  • Rzeka marzeń (piosenka promująca film W pustyni i w puszczy),
  • Stan pogody,
  • Szuflandia (piosenka z filmu Kingsajz),
  • Video-dotyk,
  • Za mały,
  • Zakazany owoc,
  • Zima lubi dzieci,
  • Zmysły precz (piosenka z filmu Kingsajz),
  • Życie jest nowelą (piosenka z serialu Klan).

Przed kamerą

  • 1991 – V.I.P. jako kompozytor w studiu nagrań,
  • 1997 – Ciemna strona Wenus jako Znany dyrygent na uroczystości w pałacu,
  • 1997 – Linia opóźniająca w cyklu filmowym Opowieści weekendowe jako kierownik muzyczny programu,
  • 2002 – Bez litości jako Skrzypek,
  • 2002 – Rób swoje, ryzyko jest twoje jako Krzysztof Kaldorf, reżyser filmu Przodem do tyłu,
  • 2002 – Sfora jako Skrzypek.

Filmy dokumentalne

  • jako on sam,
  • 1985 – World music,
  • 1986 – Od raga do rocka z Joe Berendtem,
  • 1994 – Przestrzeń Krzesimira…,
  • 1999 – Było sobie miasteczko…

Życie prywatne

Krzesimir Dębski jest osobą o bogatym życiu prywatnym. Dwukrotnie zawierał związek małżeński. Z pierwszą żoną doczekał się dwóch dzieci: syna Tolisława oraz córki Dobromiłę. W jego życiu pojawiła się druga żona, znana piosenkarka Anną Jurksztowicz, z którą ma syna Radzimira. Dodatkowo, Dębski przyjął pod swoją opiekę córkę Anny, Marię, której tożsamość również związana jest z jej pierwszym małżeństwem.


Oceń: Krzesimir Dębski

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:23