Wałbrzych Fabryczny, stacja kolejowa z bogatą historią, została oficjalnie uruchomiona 15 sierpnia 1867 roku pod nazwą Waldenburg Oberer Bahnhof. Od momentu otwarcia, dworzec przeszedł szereg zmian nazwy oraz przeznaczenia, co odzwierciedla jego dynamiczny rozwój w przestrzeni czasowej.
Po zakończeniu II wojny światowej, 27 sierpnia 1945 roku, jego nazwa zmienia się na Borowieck, a następnie przyjmuje obecną – Wałbrzych. W dniu 6 września 1947 roku, po kolejnych przekształceniach, dworzec zyskał nazwę Wałbrzych Fabryczny.
Aktualnie, stacja ta jest dużym obiektem towarowym, jednak nie brak tu także drobnej działalności pasażerskiej. Zlokalizowana z dala od głównych arterii, blisko śródmieścia, stacja łączy funkcję transportową z historycznym dziedzictwem.
W przeszłości, w okolicy dworca znajdowały się Zakłady Koksownicze nr 2 „Bolesław Chrobry” oraz kopalnia „Wałbrzych”, co czyniło to miejsce integralną częścią przemysłowego krajobrazu regionu. Dzisiejszy budynek stacyjny został przekształcony z oryginalnych funkcji na cele mieszkalne, co stanowi znaczący krok w kierunku rewitalizacji i modernizacji przestrzeni miejskiej.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Wałbrzychu Fabrycznym jest istotnym elementem transportu publicznego w regionie. Poniżej przedstawiamy dane dotyczące wymiany pasażerskiej.
Rok | Wymiana pasażerska na dzień |
---|---|
2017 | 50-99 |
2022 | 20-49 |
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 2023-09-17]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Wałbrzych Szczawienko | Wałbrzych Miasto | Wałbrzych Centrum | Wałbrzych GłównyOceń: Wałbrzych Fabryczny